کمیته بررسی کننده ماجرای تخریب حسینیه دراویش گنابادی در قم، حمله به این حسینیه را کاری اشتباه و ناشی از ارائه اطلاعات غلط به مسئولان، علما و مراجع تقليد دانست. (
+)
بر اساس گزارشهای دریافتی، کمیته بررسی کننده این ماجرا که در آن افرادی از وزارت اطلاعات، وزارت کشور، نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج حضور داشتند، اعلام کرد که اختلاف بر سر مالکيت حسینیه دراویش گنابادی قم، یک امر کوچک شهری بود و می توانست به وسیله شهرداری و اوقاف و مالک آن (شریعت) حل و فصل شود ولی با دخالت برخی نهادها و افراد غیرمسئول در این ماجرا، یک پدیده محلی به یک ماجرای امنیتی و ملی تبدیل شد که قطعا کاری ناشایست بود. این امر پس از ماجرای اهانت به ساحت حضرت رسول (ص) در اروپا و انسجامی که در اعتراض به این امر در جهان اسلام ایجاد شد، یک امر تفرقه افکنانه محسوب می شود و این درحالی است که ایجاد جنگ و تفرقه مذهبی در دستور کار دشمنان اسلام قرار دارد.
اين سخن در حالي عنوان مي شود كه چندي پيش و در پي تخريب حسينيه دراويش گنابادي در قم اعلام شد حضرات آيات بهجت و صانعي با اين تخريب موافق نبوده و نارضايتي خود را نيز عنوان كردهاند. (
+)
اما در همان زمان نميانده محترم قم در مجلش شوراي اسلامي با عنوان اين كه مسائل عقيدتي در اين موضوع دخالت نداشته و علت تخريب حسينيه شريعت قم، مسايل سياسي و امنيتي و نوعي فتنه گري بود كه موجب پديد آمدن اين ماجرا شد، از اين مسئله دفاع كرد و عنوان نمود كه ما سالها در قم با اين افراد زندگي ميكرديم و رفت و آمد داشتيم و آنها را مي شناختيم و در ارتباطات اجتماعي با اين افراد بوديم، اصلا بحث مبنايي و اعتقادي وجود نداشته است. (
+)
در كنار اين صحبتها عدهاي هم فك پلمپ حسينيه را كه گويا در وقف آن از نظر اداره اوقاف مشكي وجو داشته ، دليل اصلي عنوان كردند.
اما در روز واقعه و شعارهايي كه از طرف عدهاي از موافقان تخريب حسينيه داده ميشد، عنوان كننده رويكردي ديگر است: مرگ بر تصوف، به گفته مراجع تصوف، فتنه انگلیس است، صوفیه حیا کن شهر قم را رها کن، شریعت حیا کن شهر قم را رها کن، این مسجد ضرار است، تخریب باید گردد، اسلام انگلیسی نابود باید گردد و.... (
+)
اما دراويش در ان روز و روزهاي پيشين عكس شهداي خود را بر پلاكاردي به همراه بنيانگذار فقيد و آيت الله خامنهاي بر پلاكاردي گذاشته بودند تا بگويند ما را به كار ديگران و مداخله در سياست كاري نيست اما از آن طرف عده اي مي گفتند كه اينان قرآن ها را به سر نيزه كرده اند و يا اينكه عده اي به سبب آنكه بعضي از آنها سبيل شان بلند است نجس مي دانند و ... (
+)
غائله پس از دستگيري تعداد زيادي از دراويش حاضر (البته پس از مدتي اكثر انها آزاد شدند) و تخريب كامل حسينيه دراويش و بالطبع آن خانه شريعت در قم خاتمه يافت و گويا پس از اين تخريب نمايشگاهي هم در همان مكان برگزار شد.
آن چيزي كه نبودش مشهود است ، عدم وجود مديريت بحران ، و بوجود امدن مسائلي است كه تنها در بعد عمومي ماجرا، متاسفانه به خراب شدن وجهه عمومي جمهوري اسلامي ايران منجر ميشود، مسائلي كه تنها با يك مقدار مديريت، خويشتنداري و حتي توجه اندك به آراي عمومي و صاحبنظران موجه به سرانجامي بهتر خواهد رسيد.
« نکته جالب توجه در این گزارش، مبری دانستن دراویش گنابادی قم از اتهاماتی است که در روزهای اول پس از تخریب حسینیه آنان در برخی مطبوعات و سایتها در زمینه فاسد الاخلاق بودن این دراویش و وجود مشروبات الکلی در حسینیه و ... منتشر شده بود. بر اساس گزارش کميته تحقيق، این افراد از مقلدان یکی از مراجع شناخته شده قم بوده و در میان آنان، وابستگان به خانواده شهدا نیز دیده می شوند و اتهامات وارده به آنان فاقد مبنا و دلیل است.
گفتنی است که با توجه به این گزارش، دلجویی از دراویش گنابادی قم در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و از جمله مبلغ 800 میلیون تومان به عنوان بخشی از قیمت حسینیه در اختیار شریعت قرار گرفت تا وی برای تهیه ملکی در تهران از آن استفاده کند. » (
+)