قسمت قبلدیدار بعدی ما در منطقه جنوبی بیروت و درمیان آپارتمانهای سر به فلک کشیده لبنان بود.
محمد عفيف مسئول رسانه هاى حزب الله، میزبان دیدار بعدی ما بود.

در ناحیه جنوبی عمدتا شیعیان زندگی می کنند، البته این نواحی بنا به شرایط به سه ناحیه متفاوت تقسیم شده است، منطقه ای که طرفداران حزب الله در ان زندگی می کنند، منطقه ای که طرفداران امل در ان هستند و یک منطقه بی طرف، بنا به اقتضائات نظامی لبنان و به علت حساسیت زیادی که بر نیروی اصلی حزب الله وجود دارد، این منطقه دارای یک سپر دفاعی مردمی خیلی قوی هست،
شما در این منطقه افراد متفاوتی از لحاظ پوشش و نوع تقید به مذهب می بینید که همگی حساسیت زیادی بر روی حزب الله دارند و به عنوان یک نیروی دفاعی سریع می توانند برای حزب الله در صحنه حاضر باشند، تمام منطقه به طور نامحسوس توسط نیروهای جوان هوادار حزب الله کنترل می شود، این کنترلها به علت حساسیتی است که اسرائیل بر کادرهای اصلی حزب الله نشان می دهد، اسرائیل بارها سعی کرده تا سران حزب الله را به روشهای گوناگون ترور کند، سید عباس موسوی رهبر پیشین حزب الله به همراه خانواده خود در یکی از این ترورها به شهادت رسید.
ساختمان هماهنگی رسانه های حزب الله در یکی ازآپارتمانهای منطقه وجود داشت، با اینکه در ان روزها جو ساسی لبنان روزهای پر التهابی را می گذراتد، مانند برخوردی که در اکثر مکانها با ما شد بدون هیچ گونه برخورد پلیسی وارد ساختمان شدیم.

حزب الله کاریزمای قوی در جامعه مسلمان لبنان و بخصوص در میان شیعیان لبنان دارد، این حزب به راحتی می تواند به بسیج عظیم نیروهای مردمی بپردازد، پس از موفقیتهایی که حزب الله در جنوب لبنان یافت این حزب در میان منطقه هم طرفداران زیادی پیدا کرد، مسئله مهمی که در شناخت حزب الله وجود دارد تفاوت نگرشی است که ممکن است من به عنوان یک ایرانی در ایران نسبت به حزب الله داشته باشم تا یک ایرانی در لبنان و یا یک مسلمان در لبنان، این نوع نگرش کاملا در لبنان متفاوت با نگاه متفاوت جامعه ایران نسبت به حزب الله است، نگاهی که برای دقیق شدن،ژرف اندیشی بیشتری را می طلبد.

محمد عفیف به استقبالمان امد و دراطاق گفتگو ساعتی را به گفتگو گذراندیم.
«آيا حزب الله لبنان عمليات استشهادى انجام مى دهد؟ نظر مراجع شيعه لبنان در مورد اين گونه عمليات چيست؟ ظاهراً عده اى از آنها آن را حرام كرده اند؟مراجع شيعه اين گونه عمليات را حرام نمى كند ما از اين ابزار و حربه استفاده نمى كنيم مگر اينكه هيچ راه ديگرى نداشته باشيم. در مدت بيست سالى كه لبنان در اشغال اسرائيل بود هزاران عمليات مقاومت صورت گرفت كه فقط تعداد محدودى از آنها عمليات استشهادى بود و بقيه حالت تدافعى داشت.•رابطه جنبش امل و حزب الله چگونه است؟ چرا وزيران خود را از كابينه لبنان خارج كرده ايد؟كشور لبنان در حال حاضر در شرايط دشوار سياسى قرار گرفته است. بعد از اينكه شوراى امنيت سازمان ملل قطعنامه ۱۵۵۹ را صادر كرد (قطعنامه ۱۵۵۹ سوريه را ملزم به ترك خاك لبنان كرد و خواستار خلع سلاح مقاومت لبنان شد كه شامل جنبش امل و حزب الله نيز مى شود.) شاهد جنگ تبليغاتى عليه سوريه بوديم كه دليلى هم براى آن وجود نداشت. دو دستگى عجيبى در كشور به وجود آمده است. در حالى كه بعد از انتخابات اخير لبنان توافقى ميان نيروهاى سياسى براى صدور يك بيانيه مشترك و همراهى با حكومت صورت گرفته بود. محورى ترين موضوع توافق بين طيف سعد حريرى (پسر رفيق حريرى) و نيروهاى ائتلاف و نيروهاى امل و حزب الله اين بود كه حكومت پذيرفت آرايش جديدى را براى اداره كشور اعمال كند. اين آرايش برگرفته از تغيير تركيب جمعيتى لبنان با توجه به اكثريت مسلمانان و شيعيان بود. اما بحران ترور رفيق حريرى پيش آمد و طيف المستقبل حريرى بنا به دلايلى، احساس كردند بايد تمام امور كشور را خودشان بر عهده گيرند بدون اينكه به توافقات قبلى توجه كنند.قبلاً هم اختلافاتى درباره نحوه اداره كشور بين ما وجود داشت از جمله در مورد خلع سلاح فلسطينى ها كه آنها خواستار دخالت پليس فدرال آمريكا در اين زمينه بودند كه ما مخالفت كرديم. آخرين اختلاف ما با آنها درباره دادگاه بين المللى بررسى قتل حريرى و اختيارات مسئول آن بود، وزيران حزب الله و جنبش امل در اعتراض به ارجاع موضوع به دادگاه هاى بين المللى از كابينه خارج شدند و تاكنون در جلسات آن شركت نكرده اند. ما همچنان در حال گفت وگو هستيم تا شرايط فراهم شود و وزيران به كابينه برگردند. در مورد رابطه با جنبش امل بايد بگويم روابط ما بسيار عالى است و اكنون به توافق هايى رسيده ايم كه در گذشته اين شكل از همكارى گسترده و مثبت كمتر وجود داشت. هم اكنون ما به توافق خود در مورد تعليق حضور در كابينه، خروج و يا استعفا از آن همچنان ادامه مى دهيم.»

در بیرون از ساختمانهای سر به فلک کشیده یک چیز نظر را شما را به راحتی جلب می کند، سیم های برقی که مانند تارعنکبوت در هم تنیده اند، در زمان جنگهای داخلی این نوع استفاده از برق که در ایران به برق دزدی موسوم است شیوع پیدا کرده و تا بحال نیز ادامه دارد و بنا به مصالحی از این روش جلوگیری نمی شود.
یکی از افراد گروه وقتی می خواست از این تارهای در هم تنیده عکس بیاندازد با واکنش یکی از هواداران حزب الله روبه رو شد، در این منطقه هیچ کس حق عکس برداری نداشت، و او مجبور شد تا این عکس را از روی دوربین خود پاک نماید.


ساعت نزدیک به 3 بعد از ظهر بود و تعدادی از دوستان هم که با ما همراه نبودند در رستوران قریه الساحه منتظر مان بودند.
از این رستوران 4 طبقه ای تنها یک طبقه آن راه افتاده بود و به قول مشهوری که انجا شنیدم در صورت راه افتادن بقیه طبقات این رستوران تا سالهای اینده این مجتمع تبدیل به بهترین، زیباترین، شیک ترین، رستوران خاورمیانه خواهد شد، شاید برای شما هم تعجب آور باشد اگر بدانید این رستوران متعلق به کیست؟


این مجموعه دارای تالارهای مختلف پذیرایی، سخنرانی، کنفرانس و استراحتگاه؛ و یک پمپ بنزین است، تعلق به علامه سید حسین فضل الله ، مرجع تقلید شیعیان لبنان و یکی از مقبولترین عالمان لبنان دارد، علامه فضل الله در کنار دروس خارجی که می دهد، مدیریت تعداد زیادی از یتیم خانه ها و موقوفات عام المنفعه ای را دارد که در زمینه کارهای خیراز آنها استفاده می کند، در مجموعه های تحت سرپرستی وی" از دینت نمی پرسند که هر کس نزد خدا به جانی ارزد در این در حتما به نانی ارزد" در رستوران که ورود برای عموم آزاد بود، اکثر خانواده ها و افراد متمول را می بینی که با خانواده یا مهمانان خود در این مکان حضور دارند، قومیت و یامذهب هیچ مانعی برای حضور افراد در این مجموعه نیست، این مجموعه که بصورت قلعه ای زیبا بنا شده چشم هر بازدید کننده ای را خیره می کند.


این مسائل در حالی است که تمامی پیشخدمتهای خانم مجموعه با حجاب اسلامی حضور دارند، مانتو شلوار و روسری؛ البته این نکته هم قابل توجه است که حجاب اسلامی در لبنان کاملا متفاوت با مقوله ای است که ما در ایران و اکثرا به عنوان برچسب برروی اکثرا مغازه ها می بینیم :" لطفا با حجاب اسلامی وارد شوید". در لبنان پیراهن و شلوار و روسری حجاب اسلامی فرض می شود، که البته در اکثر کشورهای اسلامی عمومیت دارد، این حجاب که همراه با یک روسری هست حتما پوشاننده کامل موی سر می باشد. در انجا هم می توان بنا به اعتقاد افراد حجابهای متفاوتی را دید، تونیک شلوار و روسری، مانتو وروسری، چادر و روسری، که در همه آنها یک چیز مشترک است، روسری تنها بهانه ای برای عنوان کردن این مسئله که ماحجاب داریم نیست، درکشورهای این چنینی که حجاب به عنوان یک خواسته ارادی از طرف فرد انتخاب می شود، الزامی بیشتری نیز نسبت به رعایت آن از طرف فرد متقاضی وجود دارد که مهمترین علت آن نبود اجبار در وجود است.


یکی از دوستان سالهای پیشم مدتی است که در لبنان سکونت گزیده و به اموختن مشغول است، در ایران هر چه تلاش کردم نتوانستم شماره ای از او پیدا کنم، اما اقا کریم از ایران با او ارتباط برقرار کرده بود و ما توانستیم در روز اول حضورمان او را در بین خودمان ببینم.
برای نماز رفته بودم وقتی برگشتم صدای آشنایش به گوشم خورد که در انتهای میز با شمس و بقیه مشغول صحبت بود. محمد جواد اکبرین دوست عزیز و گرانقدرم در پشت میز بود. خیلی دوست داشتم که او را ببینم، در مدتی که در لبنان بودیم در برخی دیدارها او هم حضور داشت.
نهار به سبک معمول نهارهای رسمی که در طول این مدت خوردیم نزدیک به 3 ساعت طول کشید، مصیبتی که تا اخر سفر با آن روبه رو بودیم، نهاری که پر بود از پیش غذا ، غذا و پس غذا.

